Episod Rumah Sakit III

Mama dah merancang cuti. Ayah nampaknya akan menghantar mama dan terpaksa balik memandangkan Haziq masih punya abang dan kakak yang perlu diuruskan. Bersyukur sangat kerana dapat pengasuh yang tak pernah berkira dalam soal penjagaan anak-anak. Pengasuh yang dipanggil ibu oleh anak-anak diibaratkan satu dalam sejuta. Bukan senang nak dapat pengasuh seperti Kak Aisyah. Kadang-kadang anak-anak terpaksa tidur di rumahnya kalau mama dan ayah ada agenda penting atau terpaksa bawa Haziq untuk rawatan.

Setelah keputusan diambil, akhirnya Haziq dirujuk ke wad KK2 HKL pada 3 November 2008 dengan sodium volprate (epilim) sebagai ubat semasa. Sejurus dimasukkan ke wad, ujian EEG ketiga terus dibuat dan gelombang otak Haziq dikesan bermasalah. Ujian MRI pula dibuat dan terdapat perubahan pada ‘white matter of the brain” (leukodystrophic changes). Haziq diberikan ubat baru iaitu vigabactrin, nitrazepam dan pyridoxine manakala epilim dihentikan. Mama dapat lihat serangan sawan terhenti dengan pengambilan nitrazepam.

Hampir 3 minggu mama di HKL, rasanya antara pesakit yang paling lama di wad KK2. Mama dapat jumpa macam-macam jenis pesakit kanak-kanak lain. Mama biasa jumpa kanak-kanak dengan broncopneumonia, kanak-kanak yang diserang sawan, kanak-kanak yang menghadapi masalah saraf, kanak-kanak hidrocephalus, kanak-kanak dengan masalah jantung, kanak-kanak pesakit leukimia dan macam-macam lagilah. Mama dapat lihat ketabahan, kesabaran dan perjuangan ibu bapa kanak-kanak ini untuk mendapatkan rawatan yang terbaik. Pernah sekali mama bertemu pasangan doktor yang datang dari Indonesia, Dr Riksma dan suaminya Dadang. Mereka sanggup terbang ke HKL untuk melakukan pengambilan air tulang belakang yang diharapkan menjadi solusi paling tepat untuk merungkai masalah yang dihadapi puteri mereka yang pada ketika itu dalam lingkungan usia 7 bulan. Mungkin sudah ketetapan Allah, puteri mereka lebih disayangiNya dan pergi meninggalkan mereka pada tahun 2009. Pernah juga terjadi di hadapan mata, seorang pesakit berusia 13 tahun yang dikatakan sesak nafas, ditemani ibunya di wad yang sama dengan Haziq. Macam-macam dimintanya, nak sate dan macam-macam lagi. Ayah dan ibunya hanya melayan kerenahnya. Mama juga pernah membetulkan kedudukan duduknya apabila diminta. Mulutnya asyik bercakap tanpa henti dan kami hanya mendengar omelannya. Setelah dua hari di bilik yang sama, pesakit tersebut berpindah bilik kerana ada pesakit baru yang masuk. Malam tersebut, tanpa sebarang tanda, pesakit tersebut diberitakan meninggal dunia. Mama sebak dan terkejut.

Ujian EEG di HKL

Memerlukan bantuan oksigen

demam….

Kasihan juga mama melihat Haziq. macam-macam yang perlu dilalui hinggakan demam dibuatnya. Terpaksa pula menggunakan bantuan oksigen. Kalau oksigen dalam badan kurang daripada 97/98, sah-sah tak boleh dibenarkan keluar dari wad. Berbalik soal Haziq,  mata Haziq pula mama kesan seperti ada masalah. Matanya tidak fokus. Bola mata Haziq selalu bergerak ke kiri ke kanan tanpa dapat dikawal. Haziq kemudian dirujuk ke Jabatan Oftalmologi dan keputusannya, Haziq dikesan tidak boleh fokus dan mengikut arah cahaya. Haziq kemudiannya didiagnos sebagai pesakit Ohtahara Syndrome dengan lewat perkembangan secara global. Haziq disarankan didaftarkan sebagai OKU dan perlu mendapatkan rawatan fisioterapi dan jurupulih cara kerja di HSI JB. OKU? Walaupun mama dah boleh menerima kenyataan bahawa anak mama ni tak sama seperti kanak-kanak lain, tetapi untuk menerima hakikat bahawa si kecil kurang upaya bukanlah mudah diterima. Siapa yang mahu anaknya kurang upaya? Namun, disebabkan mungkin mama telah 10 tahun terlibat dengan dunia pendidikan khas, mama belajar menerima bahawa setiap manusia itu unik, berbeza walau apa jua keadaannya. Mama sedar dunia pendidikan khas menjadikan mama seorang yang lebih kuat, lebih tegar dalam menghadapi ujian yang datang. Biarlah anak mama kurang upaya, yang penting mama boleh menerimanya dengan redha dan ikhlas. Mama yakin pasti ada hikmah di atas setiap apa yang telah Allah tentukan dan Allah rancangkan buat mama dan ayah.

Haziq juga selepas itu dirujuk ke bahagian metabolik. Dikesan mempunyai kandungan prolactin hormon yang tinggi di dalam otak dan didiagnos pula dengan neurotransmitter disease tetapi masih perlu menjalani beberapa ujian untuk mengesahkannya. Pendapat daripada pasukan perubatan luar negara diperlukan. Ujian darah dan air kencing dibuat dan akhirnya mama membenarkan proses lumbar punchure dilakukan sebagai solusi terakhir. Selain daripada itu, Haziq perlu mengambil ubat yang disarankan disamping menjalankan terapi di hospital berdekatan. Memulakan sesi terapi pertama pertengahan tahun 2009 dengan terapi jurupulih cara kerja. Memerlukan upper and lower limb phisiotheraphy bagi membantu menguatkan saraf-saraf Haziq yang dikesan hypotonia. Akhirnya Aiman Haziq disahkan sebagai OKU pada April 2009 dan dikategorikan sebagai LD….apa itu LD? Nantikan catatan seterusnya…….

Leave a comment